Dit kun je zelf doen om winterse autoproblemen te voorkomen.

Door je auto voor te bereiden op winters weer kun je een hoop ergernis en problemen voorkomen. Van het invetten van deurrubbers tot het checken van je accu. Met deze tips rijd je ’s ochtends gewoon weg. Zonder irritatie en tijdsverlies.

Winter checklist

  1. Een goede voorbereiding
  2. Verzamel een setje winterspullen. Denk hierbij aan ruitontdooier, slotontdooier, ijskrabbers, de sleepkabel, startkabels en een paar matten. Vergeet ook een schep en een veger niet. De laatste drie items zijn er om wegrijden uit diepe sneeuw makkelijker te maken. Bewaar de ruitontdooier en slotontdooier buiten de auto.

  3. Portieren en kofferbak
  4. Maak de rubbers van de portieren en kofferbak, goed schoon en smeer ze in met vaseline. Je kunt hier ook speciaal smeersel voor krijgen. Dit voorkomt dat de rubbers blijven plakken aan het frame van de auto. Vergeet ook niet de portiersloten met kruipolie of siliconenspray te behandelen, anders bestaat er de mogelijkheid dat deze ook vastvriezen.

  5. Goed zicht is erg belangrijk
  6. Zorg voor schone ruiten, die beslaan minder snel. En vergeet niet, u ruitenwissers tijdig te vervangen. Gebruik de airco om de condens weg te krijgen. Als het te koud is voor de airco zal er ook minder vocht in de lucht zitten, en is de kans op condens stukken kleiner. Vul de ruitensproeiervloeistof bij met een antivriesvariant. De zomervloeistof kan bevriezen in het reservoir. Koop een speciale deken voor de voorruit, zodat je minder hoeft te krabben. Gebruik geen kranten, die kunnen vastvriezen. Ramen krijg je ook ijsvrij met ruitontdooier.

  7. Banden
  8. Ruil je zomerbanden voor winterbanden. Winterbanden hebben namelijk een andere rubber samenstelling, waardoor het contact vlak van de band langer zacht blijft. Dit resulteert in een kortere remweg. Een voorbeeld: "Bij 50 km per uur, is bij de winterband de remweg maar 32 meter, hier tegenover staat de zomerband met 63 meter, in de zelfde omstandigheden." De rem afstand is dan bijna 2 keer zo lang en dat wil niemand. Controleer regelmatig de bandenspanning. Niet alleen ten behoeve van de wegligging maar ook voor een gunstiger brandstofverbruik en minder slijtage.

  9. Starten / Accu
  10. De accu zorgt in de winter veruit voor de meeste problemen, probeer deze zo min mogelijk te belasten. Hoe kouder de temperatuur is, des te sneller dat een accu zich kan ontladen. Vermijd het rijden van alleen korte stukjes. De dynamo komt dan niet voldoende in de gelegenheid om de accu bij te laden. De levensduur van een accu is gemiddeld 4 jaar.

  11. Handrem
  12. Een handrem kan vastvriezen. Gebruik de handrem in de winter daarom liever niet. Laat de auto in P of in zijn eerste versnelling staan. De elektrische handrem is een ander verhaal, deze wordt meestal vanzelf actief bij het parkeren van de auto.
    Mocht het nu zo zijn dat de (elektrische) handrem toch vast komt te zitten door de vorst, is het vaak voldoende om de auto voor een kwartier stationaire te laten lopen. Dan komt er genoeg warmte vrij van het uitlaadsysteem, zodat de (elektrische) handrem ondooid en los schiet.

  13. Onderhoud van de auto
  14. IJs, sneeuw en strooizout zijn niet goed. Om de auto een goede voorsprong te geven op de vorst periode, is een stevige was laag niet overbodig. Daarnaast is het verstandig om de auto regelmatig te poetsen. Als jij de auto gedurende de vorstperiode wast, is het belangrijk de portierrubbers en sloten goed te drogen. Daarna is het verstandig om de deur rubbers opnieuw te behandelen met vaseline en de portiersloten met kruipolie of siliconenspray.